Sprawdzanie wiarygodności firmy zagranicznej
Ogromna ilość polskich firm współpracuje, bądź planuje współpracę z firmami zagranicznymi. Jeśli znalazłeś doskonałą ofertę sprzedaży u zagranicznej firmy lub firma z innego kraju chce kupić twoje produkty za wyjątkowo atrakcyjną cenę to dokonaj stosownych sprawdzeń. Zanim zdecydujesz się na transakcję, warto dokładnie sprawdzić zagranicznego kontrahenta. Łatwiej sprawdzić niż później odzyskiwać utracony majątek.
Działając na rynkach zagranicznych musisz być świadomy, że często możesz zetknąć się z nierzetelną firmą, próbującą wykorzystać barierę geograficzną, językową czy prawną, aby np. uniknąć rozliczenia za dostawę towaru czy usługi. Zdarzające się oszustwa, polegają m.in. na podszywaniu się pod faktycznie istniejące podmioty. Może się też zdarzyć, że firma, z którą planujesz nawiązać współpracę znajduje się w złej kondycji finansowej. Podpowiadamy jak uchronić się przed takimi sytuacjami?
Sprawdzanie wiarygodności zagranicznego kontrahenta
Sprawdzenie, czy podmiot figuruje w rejestrze firm obowiązującym w danym kraju. W przypadku firm europejskich bazę danych znajdziesz na naszej stronie gdzie zgromadziliśmy narzędzia online do sprawdzeń firm
Przy pomocy zgromadzonych narzędzi online dokonasz następujących sprawdzeń:
- Sprawdzenie bazy danych podatników VAT w UE.
- System rejestracji i identyfikacji podmiotów gospodarczych na potrzeby celne EORI. Pamiętaj, że w niektórych krajach funkcjonuje system licencji na prowadzenie działalności. Sprawdź czy firma, której istnienie potwierdzają źródła, posiada ważną licencję na działalność.
- Sprawdź, czy firma nie prowadzi przedstawicielstwa w Polsce.
- Nawiąż kontakt z polską placówką dyplomatyczną w kraju, w którym działa twój potencjalny kontrahent. Otrzymasz informacje dot. opinii o firmach z kraju swego urzędowania jeżeli możliwe jest ich nieodpłatne uzyskanie z organów rejestrowych, izb gospodarczych, czy wywiadowni gospodarczych. Dodatkowo rejestrują także firmy, które nie wywiązują się ze swoich zobowiązań wobec polskich partnerów.
- Skontaktuj się się z lokalną izbą handlową, w celu sprawdzenia, czy interesująca Cię firma działa na danym terenie.
- Skorzystaj z usług wywiadowni gospodarczej – jeśli potrzebujesz kompleksowego sprawdzenia napisz do Nas, przygotujemy Ci kompleksowe badanie Twojego kontrahenta.
- Poproś partnera o przedstawienie referencji lub listy klientów, z którymi współpracuje i weryfikacja jego wiarygodności na podstawie kontaktu z klientami.
- Sprawdź informacje na temat partnera w internecie (skorzystaj z narzędzi OSINT czyli Białego Wywiadu). Pamiętaj, że w internecie możesz spotkać się z przypadkami podszywania się pod inne firmy albo stronami nieistniejących firm. Ładnie wyglądająca strona firmy jeszcze o niczym nie świadczy.