Na stronie econsumer.gov. możesz zgłosić oszustwa międzynarodowe i dowiedzieć się, jakie kroki możesz podjąć w celu ich zwalczania.
Twoje skargi pomogą agencjom konsumenckim z całego świata w wykrywaniu oszustw i podejmowaniu wspólnych prac w celu przeciwdziałania im.
Obecnie agencje konsumenckie z 34 krajów są członkami econsumer.gov. Odpowiadając na wyzwania związane z oszustwami w Internecie i zwiększyć zaufanie konsumentów, w kwietniu 2011 r. ruszyła strona econsumer.gov, która gromadzi informacje na temat transgranicznych skarg konsumenckich dot. handlu elektronicznego.
Projekt składa sięz dwóch części:
- publicznie dostępnej strony internetowej, która pozwala konsumentom na złożenie skargi dot. transgranicznego oszustwa. Jest ona obecnie dostępna w języku angielskim, francuskim, hiszpańskim, japońskim, koreańskim, niemieckim, polskim i tureckim.
- witryny zastrzeżonej dla członków inicjatywy, dzięki której organy stosujące prawo z całego świata mają dostęp do skarg konsumenckich i innych informacji śledczych. Zastrzeżona strona prowadzona jest przez amerykańską Federalną Komisję Handlu.
Alternatywne rozwiązywanie sporów
Jakie to frustrujące! Kupujesz produkt, a on się psuje. Próbujesz go zwrócić lub prosisz sprzedawcę o jego naprawę, ale bezskutecznie. Rozmawiasz ze sprzedawcą, kierownikiem, piszesz pisma do firmy, ale w dalszym ciągu odpowiedź, którą otrzymujesz, Cię nie satysfakcjonuje.
Może czas spokrzystać z alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR) – w ramach których neutralna trzecia strona pomoże w rozwiązaniu problemu. Takie sposoby rozwiązywania sporów są szybsze, tańsze i mniej stresujące niż dochodzenie swoich praw w sądzie. A korzystając z alternatywnych metod rozwiązywania sporów dostępnych online, możesz rozwiązać spór za pośrednictwem internetu, ponosząc minimalne koszty.
Czasami, przy zakupie określonych produktów lub usług, regulamin określa, że musisz skorzystać z metod ADR zanim pójdziesz do sądu, lub też że zrzekasz się swojego prawa do sądu. Przed dokonaniem zakupu sprawdź warunki sprzedaży. Następnie skonsultuj się z lokalnym organem ochrony konsumentów, by sprawdzić czy „obowiązkowe” lub „wiążące” klauzule dot. ADR są zgodne z prawem w Twoim kraju. Jeżeli nie chcesz zrzec się prawa do dochodzenia swych praw w sądzie, rozważ zakup gdzie indziej.